Welke kosten maak je bij de koop van een woning?



Naast de koopsom van een woning komen er bij de koop van een woning nog andere kosten kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advies- en bemiddelingskosten, makelaarskosten, notariskosten, etc. Wanneer je denkt met alleen de koopsom klaar te zijn, dan kan er nog een onplezierige verrassing staan te wachten. In deze blog lees je met welke overige kosten je te maken kan krijgen bij het kopen van een woning.


Overdrachtsbelasting
Een belangrijke kostenpost naast de koopsom is de overdrachtsbelasting. De overdrachtsbelasting kan een substantieel bedrag zijn en verschilt per persoon en per situatie. 

In Nederland betaal je overdrachtsbelasting wanneer je een onroerende zaak hebt gekocht of gekregen Ook wanneer je het recht op een onroerende zaak koopt of krijgt moet je mogelijk overdrachtsbelasting betalen. Onder onroerende zaak verstaan we een stuk grond of een pand. Onder het recht op een onroerende zaak verstaan we bijvoorbeeld een erfpachtrecht of aandelen in een bv of nv waarvan de bezittingen voor het grootste deel uit onroerende zaken bestaan.

In Nederland zijn er drie verschillende situaties te onderscheiden, waarin je verschillende percentages van de koopsom betaalt in overdrachtsbelasting.

De eerste van de drie situaties is de situatie waarin je 0% overdrachtsbelasting hoeft te betalen met behulp van de startersvrijstelling. Deze startersvrijstelling is een regeling van de overheid die ervoor moet zorgen dat starters op de woningmarkt makkelijker aan een woning kunnen komen. De startersvrijstelling is van toepassing wanneer je voldoet aan de volgende voorwaarden:
  • Je verkrijgt een woning op of na 0101-2021 waarin je zelf gaat wonen;
  • Je bent meerderjarig, maar niet ouder dan 35 jaar op het moment dat je de woning verkrijgt;
  • De waarde van de verkregen woning is niet hoger dan €400.000 euro;
  • Je hebt niet eerder gebruik gemaakt van de startersvrijstelling.

De tweede situatie is de situatie waarin je 2% overdrachtsbelasting betaald. Deze situatie is van toepassing wanneer je een woning koopt waar je zelf voor langere tijd in gaat wonen en je niet in aanmerking komt voor de startersvrijstelling, bijvoorbeeld wanneer je ouder dan 35 jaar bent of wanneer de woning meer dan €400.000 kost.

De derde en laatste situatie is de situatie waarin je 8% overdrachtsbelasting betaald. Dit belastingtarief is recent verhoogd van 6% naar 8%. Je betaalt 8% overdrachtsbelasting in alle situaties waarin de startersvrijstelling niet van toepassing is en wanneer je onroerend goed koopt waarin je niet zelf voor een langere periode gaat wonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de koop van een tweede woning, een vakantiewoning of een bedrijfspand.

Notariskosten
Bij de aanschaf van een woning is het verplicht om een notaris in te schakelen voor de overdracht van de woning. De notaris is als enige bevoegd tot het opstellen van notariële aktes. 

In de meeste gevallen stelt de notaris twee aktes op. Dit zijn de hypotheekakte en de leveringsakte. De hypotheekakte is een akte waarin wordt vastgelegd dat jij de onroerende zaak als onderpand geeft aan de bank in ruil voor een geldlening. De leveringsakte, ook wel akte van levering, transportakte of overdrachtsakte genoemd, bevat alle afspraken gemaakt in de eerder door de makelaar opgestelde koopovereenkomst. Wanneer de notaris de leveringsakte heeft opgesteld en deze is ondertekend door de koper en verkoper, schrijft de notaris de akte in bij het kadaster, waarna de koop van de woning officieel is.

De kosten van een notaris zijn afhankelijk van zowel de koopsom van de woning als de keuze voor de notaris. Notarissen mogen zelf hun tarieven bepalen, waardoor de prijs tussen de ene en de andere notaris flink kan variëren. De kosten voor het laten opstellen van een hypotheek- en leveringsakte bij notarissen in de Duin- en Bollenstreek voor een woning tussen de €250.000 en €500.000 euro bedragen rond de €1.500 euro.

Makelaarskosten en taxatiekosten
Steeds vaker wordt er bij de koop gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. De woningmarkt kent momenteel een knotsgekke situatie, waarbij de vraag het aanbod enorm overstijgt. Hierdoor is het voor veel mensen lastig om een woning te vinden, laat staan een woning te kopen. Om deze reden kiezen steeds meer mensen voor een aankoopmakelaar.

Een aankoopmakelaar heeft goede connecties op de lokale markt, is snel op de hoogte van de beschikbaarheid van nieuwe woningen, gaat mee naar bezichtigingen, brengt eventuele biedingen uit en voert de onderhandelingen bij de aankoop van de woning. In sommige gevallen kun je met de aankoopmakelaar afspreken dat je bepaalde onderdelen zelf uitvoert.

De kosten van een aankoopmakelaar verschillen net als bij de notariskosten per makelaar en situatie, omdat makelaars zelf hun tarieven mogen bepalen. Sommige makelaars rekenen een standaardtarief voor hun diensten, terwijl anderen uitgaan van een bepaald percentage van de aankoopprijs. In de meeste gevallen rekent de makelaar tussen de 0,5% en 1% van de aankoopwaarde van de woning.

Naast de makelaarskosten die je maakt wanneer je besluit een aankoopmakelaar in te schakelen maak je in veel gevallen ook kosten voor een taxatie. Wanneer je een hypotheek nodig hebt voor de koop van de woning heb je altijd een taxatierapport nodig om de marktwaarde van de woning te laten bepalen. De taxatie wordt uitgevoerd door een onafhankelijke taxateur (dit mag niet dezelfde makelaar zijn als je aankoopmakelaar). 

De kosten voor het laten uitvoeren van een taxatie verschillen ook per taxateur en zijn vaak afhankelijk van de waarde of het formaat van de woning. De kosten voor het uitvoeren van een taxatie liggen gemiddeld tussen de €650,- en €1.000,-. 

Overige kosten
Naast de bovengenoemde kosten maak je in sommige gevallen nog meer kosten die bijvoorbeeld te maken hebben met het verkrijgen van een hypotheek. Hierbij kun je denken aan de volgende kosten:
  1. Advies- en bemiddelingskosten
  2. Kosten NHG (Borgtochtprovisie)
  3. Bankgarantie
  4. Bereidstellingsprovisie
  5. Bouwkundige keuring
  6. Verhuiskosten

Aftrekbare kosten eigen woning
Een gedeelte van de kosten die je maakt in verband met het aanschaffen van een woning zijn fiscaal aftrekbaar. Het gaat hierbij voornamelijk om de kosten die je maakt in verband met je hypotheek. De fiscaal aftrekbare kosten zijn de volgende:
  • Advies en bemiddelingskosten hypotheekadviseur
  • Notariskosten (voor de hypotheekakte)
  • Bereidstellingsprovisie
  • Kosten voor kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Taxatiekosten voor het verkrijgen van een hypotheek
  • Borgtochtprovisie voor NHG
Na het lezen van deze blog nog steeds vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op door hier te klikken! Meer blogs lezen? Klik hier.
 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring